Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu organizowana jest dla dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością, specyficznymi trudnościami rozwojowymi lub innymi potrzebami związanymi min. z zaniedbaniem środowiskowym, sytuacją kryzysową, chorobą przewlekłą czy zmianą środowiska edukacyjnego oraz dzieci przejawiających uzdolnienia. Udzielanie pomocy organizowane jest we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami, instytucjami działającymi na rzecz rodziny, placówkami doskonalenia nauczycieli.
Zasady i zakres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa Procedura udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Jaki jest cel pomocy psychologiczno - pedagogicznej?
- zaspokojenie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dziecka ze szczególnym uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych,
- zainteresowanie rodziców dziecka jego trudnościami lub przejawianymi uzdolnieniami,
- udzielanie fachowej pomocy dziecku,
- udzielanie rodzicom wskazówek do pracy w domu, zaangażowanie w pracę
z dzieckiem, - zapobieganie pogłębianiu się trudności,
- rozwój uzdolnień,
- zapobieganie niekorzystnym zmianom w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym przedszkolaka takich jak: niechęć do udziału w zajęciach, niechęć do przychodzenia do przedszkola, wybuchy złości lub wycofywanie się i inne.
Na jakiej podstawie nauczyciel stwierdza trudności lub uzdolnienia?
Do zadań nauczycieli należy rozpoznawanie i ocena możliwości psychofizycznych dzieci, ich zainteresowań i uzdolnień oraz potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Przepisy prawne dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej podkreślają znaczenie obserwacji przeprowadzanej przez nauczycieli i specjalistów na terenie przedszkola, którzy dokonują diagnozy.
Do oceny rozwoju dziecka nauczyciele wykorzystują różne metody:
- obserwacje pedagogiczne
- analizę wytworów dziecka
- próby diagnostyczne
- eksperymenty pedagogiczne.
Nauczyciele mogą także tworzyć własne narzędzia i skale obserwacyjne.
Etapy udzielania pomocy dziecku:
Dziecko przejawiające trudności:
- analiza arkusza obserwacji (opartego na prawidłowościach rozwojowych dziecka), wytworów dziecka oraz innych prób diagnostycznych
- poinformowanie rodzica o wynikach obserwacji i ewentualnych trudnościach
- przeprowadzenie wywiadu z rodzicem, współpraca w celu ustalenia możliwych przyczyn trudności
- zaplanowanie pomocy w przedszkolu
- zaproponowanie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu
- ponowne przeprowadzenie badań diagnostycznych - ocena efektywności podjętych działań w celu wyeliminowania trudności
- w przypadku braku poprawy poinformowanie rodzica o konieczności przeprowadzenia szczegółowych badań pedagogicznych lub psychologicznych w poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- prowadzenie dalszej pomocy w przedszkolu
Dziecko posiadające opinię z poradni:
- zaplanowanie możliwych w przedszkolu działań realizujących zalecenia zawarte w opinii
- pisemne poinformowanie rodziców o sposobie realizacji zaleceń zawartych w opinii
- zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem (udzielenie wskazówek)
- monitorowanie postępów dziecka (arkusz obserwacji)
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej
- ocena efektywności podjętych działań.
Dziecko posiadające orzeczenie z poradni:
- opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET) uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu przez Zespół specjalistów i nauczycieli pracujących z dzieckiem
- dokonanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka
- ocena efektywności udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Dziecko przejawiające uzdolnienia:
- analiza arkusza obserwacji (poziom umiejętności zdecydowanie wyższy od poziomu grupy), analiza wytworów dziecka
- poinformowanie rodzica o wynikach obserwacji i zauważonych uzdolnieniach
- zaproponowanie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, zapisania na dodatkowe zajęcia, wykorzystanie oferty edukacyjnej np. poradni, instytucji kulturalnych wspieranie zainteresowań i uzdolnień w przedszkolu.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
Dla dziecka przejawiającego trudności w określonej sferze rozwojowej:
- nauczyciel niezwłocznie zapewnia pomoc w ramach swoich kompetencji w bieżącej pracy z dzieckiem,
- prowadzenie zajęć na różnych poziomach, dostosowanie sposobu i tempa pracy,
- stosowanie różnych metod pracy
- stymulowanie rozwoju podczas realizacji programów przedszkolnych, wspieranie podczas zajęć
- indywidualna praca z dzieckiem w miarę możliwości czasowych (godzinny poranne lub popołudniowe, poza czasem realizacji podstawy programowej)
- przygotowywanie dodatkowych kart pracy, gier, zabaw w godzinach porannych i popołudniowych,
- planowanie działań korygujących dla grupy dzieci słabiej wypadających w określonym obszarze rozwojowym - stymulacja tych obszarów, w zakresie których dziecko słabiej sobie radzi
- współpraca z rodzicami, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).
Dla dziecka posiadającego opinię z poradni:
- realizacja zaleceń zawartych w opinii - nauczyciel niezwłocznie zapewnia pomoc w ramach swoich kompetencji w bieżącej pracy z dzieckiem
- prowadzenie zajęć na różnych poziomach, dostosowanie sposobu i tempa pracy,
- stosowanie różnych metod pracy
- stymulowanie rozwoju podczas realizacji programów przedszkolnych, wspieranie podczas zajęć
- indywidualna praca z dzieckiem w miarę możliwości czasowych (godzinny poranne lub popołudniowe, poza czasem realizacji podstawy programowej)
- przygotowywanie dodatkowych kart pracy, gier, zabaw w godzinach porannych i popołudniowych,
- planowanie działań korygujących dla grupy dzieci słabiej wypadających w określonym obszarze rozwojowym - stymulacja tych obszarów, w zakresie których dziecko słabiej sobie radzi
- współpraca z rodzicami, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem
- zgłoszenie dziecka do psychologa z poradni opiekującego się przedszkolem
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola).
Dla dziecka posiadającego orzeczenie z poradni:
- realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu
- prowadzenie zajęć specjalistycznych wymaga dodatkowych, udokumentowanych kwalifikacji
- o terminie i czasie trwania zajęć specjalistycznych rodzice informowani są na piśmie
- efekty terapii uzależnione są od: stopnia zaburzeń i dysfunkcji dziecka, jego motywacji i zaangażowania oraz współpracy z rodzicami
- o zakończeniu terapii decyduje specjalista w porozumieniu z dyrektorem przedszkola
- działania wspierające rodziców (porady, konsultacje, warsztaty organizowane na terenie przedszkola, ).
Dla dziecka uzdolnionego:
- rozwijanie zainteresowań i uzdolnień poprzez organizowanie ciekawych zajęć, tworzenie kącików zainteresowań, udział
w konkursach i zawodach, - dostarczanie wiedzy na temat zróżnicowanych form wyrażania siebie
- stwarzanie okazji do niekonwencjonalnego zastosowania własnych umiejętności zdolności, sytuacji wymagających twórczego myślenia
- udział rodziców w zajęciach otwartych i warsztatach,
- pomocy dziecku w przygotowaniu i udziale w konkursach, przeglądach,
- ustaleniu wspólnych kierunków działań,
- włączanie rodziców w zorganizowanie i urządzenie przestrzeni w przedszkolu sprzyjającej rozwijaniu uzdolnień dziecka.